Reseförsäkring
Inkluderat i kortet
När du betalar en resa med Bank Norwegian-kortet ingår reseförsäkring och avbeställningsskydd.
Tryg levererar Rese -och avbeställningsskyddförsäkringen genom ditt Bank Norwegian-kort.
Vem täcks av försäkringen?
- Kortinnehavaren
- Kortinnehavarens make/maka, registrerad partner eller sambo samt kortinnehavarens barn och fosterbarn som inte fyllt 21 år. Barnen ska vara folkbokförda hos kortinnehavaren eller hos den andre föräldern (ingen begränsning på antal barn).*
- Max 3 andra resenärer när resan inte är en familjeresa. När både familjen och andra resenärer deltar i resan, täcker försäkringen först familjemedlemmarna och därefter de andra resenärerna. Om fler än 3 andra resenärer deltar i resan, täcker försäkringen de 3 yngsta resenärerna. Om resenärerna inte är familjemedlemmar till kortinnehavaren, måste de resa samma väg som kortinnehavaren.*
- Samtliga försäkrade ska vara stadigvarande bosatta och folkboförda i Finland.
*kortinnehavaren ska följa med på resan.
Frågor och svar
Hur mycket kostar reseförsäkringen?
Hur mycket kostar reseförsäkringen?
Försäkringen ingår i kortet och aktiveras automatiskt då minst 50 % av resekostnaderna har betalats med vårt kreditkort.
När är reseförsäkringen giltig?
När är reseförsäkringen giltig?
Följande villkor måste vara uppfyllda för att du ska vara täckt:
- Mer än 50 % av resekostnaderna måste ha betalats med vårt kreditkort.
- Om möjlighet till kortbetalning saknas hos researrangören, likställs överföring från kreditkortet via MinSida direkt till researragörens konto med en kortbetalning
- Resan ska påbörjas och avslutas i Norden.
- Då resan görs med egen bil, måste mer än 50 % av resekostnaderna (bränsle, övernattning osv.) betalats med vårt kreditkort.
- Resan varar högst 90 dagar. Om resan enhälligt varar längre än 90 dagar, slutar försäkringen att gälla efter 90 dagar från resans start.
Försäkringens villkor och undantag är beskrivet i detalj i försäkringsavtalet.
Vad täcker reseförsäkringen?
Vad täcker reseförsäkringen?
Du hittar alla försäkringsbelopp från försäkringsavtalet.
Du kan se de här.
Vilka andra personer hör till reseförsäkringen?
Vilka andra personer hör till reseförsäkringen?
Till reseförsäkringen hör följande personer:
- Kortinnehavare
- Kortinnehavarens familjemedlemmar, kortinnehavarens maka/make och registrerade partner och kortinnehavarens sambo, det vill säga den som lever tillsammans med kortinnehavaren i ett äktenskapsliknande förhållande och har samma adress som kortinnehavaren och barn, barnbarn, styvbarn, adopterade barn*, surrogatbarn* och fosterbarn under 21 år, till kortinnehavaren, registrerade partnern eller sambon ifall de reser med kortinnehavaren. Barnet ska vara folkbokfört hos en av sina föräldrar/vårdnadshavare.*
- Om det inte är fråga om en familjeresa gäller försäkringen för högst tre (3) medresenärer, som inte är familjemedlemmar. Om både familjemedlemmar och övriga medresenärer deltar i resan, går familjemedlemmarna före. Om fler än tre (3) medresenärer deltar i resan omfattar försäkringen de tre (3) yngsta. Medresenärerna ska resa tillsammans med kortinnehavaren enligt samma resplan.
- Försäkringens giltighet kräver att den försäkrade bor i Finland eller Norden.
* Kortinnehavaren måste vara med på resan
*Med adopterat barn menas när föräldrarna har övertagit den dagliga omsorgen och med surrogatbarn menas barn som har blivit slutgiltigt utskrivna från sjukhus efter sin födsel.
Gäller reseförsäkring och avbeställningsskyddet om jag betalar med CashPoints?
Gäller reseförsäkring och avbeställningsskyddet om jag betalar med CashPoints?
För att reseförsäkring och avbeställningsskyddet skall vara aktivt, måste minst 50% av använda CashPoints vara intjänade med vårt kreditkort. När du använder CashPoints till att betala delar av en resa, är det endast de faktiska kostnaderna som återbetalas vid avbeställning. CashPoints återbetalas ej.
Vad gör jag om en skada uppstår?
Vad gör jag om en skada uppstår?
Vid skada eller sjukdom måste försäkringstagaren snarast möjligt anmäla detta till försäkringsbolaget och resan måste avbokas hos researrangören. Då försäkringstagaren kräver ersättning, måste detta göras skriftligen till Tryg. Du kan också kontakta Tryg på telefon 0800 02222 eller på e-post info@tryg.fi.
Hur kan jag använda reseförsäkringen?
Hur kan jag använda reseförsäkringen?
Om du ska avbeställa ett flyg eller en resa är det viktigt att du i första hand tar kontakt direkt med det aktuella flygbolaget eller den aktuella researrangören.
När du fått en översikt om vad flygbolaget eller researrangören inte ersätter, kan du ansöka om eventuell ersättning via kreditkortreseförsäkringen.
Kreditkortreseförsäkringen gäller när resan är betald med vårt kort.
Här kan du kontrollera vad försäkringen ersätter. Du kan också kontakta Tryg på telefon 0800 02222 eller på e-post info@tryg.fi.
Du hittar försäkringens skadeanmälningsblankett här.
Var hittar jag fullständiga villkor?
Var hittar jag fullständiga villkor?
Fullständiga villkor för försäkringen hittar du här.
Prisvärda försäkringar
Självriskförsäkring hyrbil
Med hyrbilsförsäkringen hos Bank Norwegian sparar du pengar och undgår betala hög självrisk om du skulle skada hyrbilen.
Betalskydd
Om du blir arbetslös, sjukskriven eller utsatt för en olycka kan det få stora konsekvenser för din privata ekonomi. Med vår Betalskyddförsäkring kan du få ersättning för din utestående skuld som gör situationen lite enklare.
ID-stöldsförsäkring
En stor del av vår vardag sker på internet. Det har många fördelar men också sina nackdelar. Vår ID-stöldsförsäkring hjälper dig med rådgivning och kan täcka kostnader som uppstår om du blir utsatt för identitetsstöld.